§ "Només
sé que no sé res."
§ "Si
no reconeixem la nostra ignorància, mai serem capaços d’aprendre res."
§ Filòsof
à aquell que interroga
al seu interlocutor per ajudar-lo a adonar-se que no sap res.
§ No
tenim res a ensenyar als altres, només podem mostrar el camí per arribar a la
veritat.
§ Mètode
à diàleg, utilitza la
pregunta.
Ironia: simulació. Definicions senzilles. Feia preguntes i el seu
interlocutor es contradeia contínuament.
Maièutica: mostra ingenuïtat i va guiant amb preguntes als
ciutadans cap a la veritat.
§ Areté
= virtut
§ Ciutat
havia de ser = bé col·lectiu = justícia
§ Preocupació
pel paper que tenim dins la societat.
§ "L’home
és la seva ànima, que no és altra cosa que la raó, seu de la nostra activitat
pensant i ètica."
§ Finalitat
de la raó à
ordre moral à
vol ensenyar el coneixement : l’amor i el bé
§ Si
coneixem el bé, és impossible que actuem malament.
§ Veritables
valors à
aquells vinculats a l’ànima.
§ Felicitat
à Eudaimonia
§ Només
qui actua bé assoleix la moralitat i la felicitat.
§ Condemnat
a mort a causa d’impietat à
amor contra els déus / manipulació de la ment dels joves.
Mètode socràtic: tècnica dialogada que consisteix en facilitar a
l’individu que vol conèixer la veritat que ho pugui fer per si mateix, amb
l’ajuda del llenguatge i d’un mestre que el vagi guiant. Consta de dues parts:
la ironia i la maièutica.
§ Ironia: moment destructiu, negatiu i
crític. Pretén posar en contradicció a l’interlocutor, demostrar-li que defensa
coses absurdes per obligar-lo a que negui el que abans havia afirmat.
§ Maièutica: moment constructiu en què es
porta a l’altre cap al descobriment de les idees que innatament poseeix. Les
idees només cal que les recordi. Tot home és bo i just per naturalesa. La
veritat la portem tots a dins de l’ànima, però cal un esforç per treure-la a la
llum, per descobrir-la i fer el pas de les opinions vulgars a la ciència.
Intel·lectualisme moral: conseqüència de la maièutica. Tot home bo és savi. Qui
coneix el bé no pot deixar de fer-lo perquè la força del bé és insuperable. Qui
actua malament, ho fa perquè és un ignorant.
Docta ignorància: només sé que no sé res. Reconèixer la pròpia
ignorància, rebutjant els falsos coneixements, és el primer pas per arribar a
la saviesa.
Dialèctica socràtica: art del diàleg. En el diàleg tothom ensenya i
tothom aprèn. L’educació és col·lectiva: la ciutat ens educa. No aprenem del
mestre sinó a través d’ell: l’autèntic magisteri el dóna la vida.
Universalisme ètic: sòcrates rebutja la teoria sofística segons la
qual tot són opinions. Per Sòcrates és millor ser just que injust, és millor
ser bo que dolent, és millor patir una injustícia que cometre-la. La funció del
filòsof és definir els universals ètics i ajudar a cada home a trobar-los.
§
Cal reformar el jovent per fer-ne bons
ciutadans.
§
Per aconseguir-ho cal una tècnica o mètode (= El
diàleg orientat a la recerca del bé) i un mestre que els orienti.
§
El punt de partença de la filosofia és la
introspecció (=mirada interior, descobrir el bé analitzant-se interiorment)
§
En la raó trobem conceptes clars, definidors de
les essències de tot, compresibles per tothom que busqui la veritat.
§
Els conceptes de la virtut són innats, tots els
portem a dins i per això tendim necessàriament a complir-los quan els coneixem.
Qui coneix el bé no pot deixar de fer-lo.
§
Paraula à
per arribar a la veritat
§
Ideal à
felicitat
§
Pedagògicament à
ensenyament de franc
§
Objectiu à
fonamentar la filosofia a través de definir els conceptes ètics: bé, veritat…
No hay comentarios:
Publicar un comentario